چرا وقتی در نوشابه نمک می ریزیم, با شدت بیشتری گاز آزاد می شود ؟

‌‌

‌‌هرچه دمای آب کمتر و فشار بیشتر باشد، ظرفیت پذیرش گاز بیشتری را خواهد داشت و به عنوان مثال گاز کربن دی اکسید بیشتری را در خود حل می کند. هنگام تولید نوشابه با استفاده از این خاصیت، در دماهای پایین و فشار بالا، نوشیدنی با تزریق کربن دی اکسید به حالت اشباع می رسد. بنابراین وقتی در نوشابه باز شود و نوشابه در دما و فشار معمولی قرار گیرد، محلول خاصیت فوق اشباع دارد یعنی مقدار کربن دی اکسید حل شده در آن بیش از ظرفیت انحلال در آن دما و فشار است. چنین محلولی اگر شرایط مهیا باشد تمایل به آزاد کردن کربن دی اکسید دارد. برای این کار گاز کربن دی اکسید محلول باید به صورت حباب درآید یعنی مولکول های کربن دی اکسید حل شده باید در نقطه ای جمع شوند و با به هم پیوستن، یک حباب تشکیل دهند و به سطح نوشابه بیایند و از آن خارج شوند.

ادامه مطلب ...

سال 2011 سال جهانی شیمی

سال 2011 از سوی سازمان ملل متحد به عنوال سال جهانی شیمی نامگذاری گردید.

در شصت و سومین مجمع عمومی ملل متحد قطعنامه‌ای مبنی بر اینکه طبق آن «سال 2011 با عنوان سال جهانی علم شیمی» تصویب شد. «یونسکو» و «اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی» در رأس امور و برنامه‌های این سال قرار گرفته ‌است.

 دلیل اصلی این نامگذاری  این است که امروز علم شیمی به عنوان علمی پایه و تاثیرگذار در انرژی هسته ای ، نفت ، گاز ، پتروشیمی ، پیل سوختی ، صنعت دارو ، پلاستیک ، سازه‌های جدید فایبرگلاس و بخش عظیمی از صنایع به شمار می‌رود.
سال 2011 که مصادف با صدمین سال دریافت جایزة نوبل در شیمی توسط ماری اسکلودوسکا کوری است، فرصتی فراهم خواهد آورد تا از مساعدت زنان به علم شیمی قدردانی شود. این سال همچنین صدمین سالگرد تأسیس انجمن بین‌المللی محافل مربوط به شیمی (IACS) است که چند سال بعد به اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC) تغییر ماهیت یافت. دو نهاد مذکور با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای موجود مبتنی بر روابط و همکاریهای بین شیمیدان‌ها تأسیس شد و از طریق بکاربردن ادبیات غیرمولکولی ادامه مسیر داد.

ادامه مطلب ...

سوال مرحله شهرستانی المپیاد شیمی نقده

سوالات مرحله شهرستانی المپیاد شیمی - شهرستان نقده آذرماه 89

سوالات از محتوی کتاب شیمی سال دوم دبیرستان بخش های 1 و 2 طرح شده است.


نمونه سوال؛ فرمت: PDF

حجم: 567 کیلوبایت

دانلود- Download


عوامل موثر بر ظرفیت گرمایی

درجات آزادی و ظرفیت گرمایی
ابتدا لازم است ، انواع حرکت های ممکن برای یک مولکول را بررسی نماییم:
یک مولکول می تواند دارای حرکت های زیر اشد:
1- انتقالی : (
translation) عبارت از حرکت مرکز جرم مولکول است .
2- دورانی یا چرخشی :(
rotation) عبارت از حرکت دورانی مولکول حول محوری که از مرکز جرم آن می گذرد.
3- ارتعاشی :(
vibration) شامل نوسان اتم های مولکول به نحوی که مجموعا تاثیری در حرکت مرکز جرم یا دوران حول این مرکز نداشته باشد.

 

ادامه مطلب ...